Dincolo de bani e mult sacrificiu: Interviu cu Ștefan Botezatu, fondatorul DECORSTONE și LUX Construct

DDB: Poveștile despre începuturile unei afaceri sunt spectaculoase, dar mai ales poveștile afacerilor din Republica Moldova, deoarece contextul ne impune să fim inventivi sau să riscăm foarte mult pentru a lansa o afacere. Dumneavoastră vă mai amintiți cum ați lansat LUX Construct? 

ȘTEFAN BOTEZATU: Partea asta nu se uită, dar nici nu te poți mândri foarte mult cu dânsa. Noi de la bun început ne-am pus drept scop să rămânem acasă. Ne-am gândit: plecăm și noi sau rămânem aici. Știam că aici va fi mult mai greu, dar am decis să rămânem deoarece noi nu suntem concepuți pentru o altă țară. Mergem în alte țări doar pentru câteva zile și e suficient. Noi acasă ne simțim cel mai bine. Și aici, noi am muncit mult pentru a crește treptat, încet, dar sigur. Eu nu mă consider încă om de afaceri, suntem toți angajați, suntem un colectiv care muncim cot la cot.

Noi niciodată nu am încercat pe piață să venim ca și concurenți pentru alții. Când am ajuns să devenim competitivi, atunci au apărut alți care deja aveau o poziție bună pe piață, aceștia încercau să ne pedepsească cumva, să ne țină cuminți, dra nu a fost posibil. Noi am analizat tot ce nu aveau alte companii și am îmbunătățit, astfel noi am depășit concurența, am devenit siguri pe noi.

DDB: Lansarea DECORSTONE a venit din dorința de a aduce ceva nou pe piața din Republica Moldova?

ȘTEFAN BOTEZATU: DECORSTONE a apărut atunci când noi am ajuns la o pregătire profesională desăvârșită. Noi avem produse care concurează cu țările vecine. Unde mergem noi pe la expoziții suntem mereu primii și se cumpără cam toate produsele. La expoziții mereu atragem atenția, suntem mereu ceva wow, ceva diferit. Noi am crescut calitatea produselor, astfel că DECORSTONE prezintă astăzi produse bine gândite conceptual, de o calitate ireproșabilă și care pot fi ușor atribuite categoriei – lux. Noi am fost nevoiți să apelăm la designeri renumiți, la ingineri renumiți pentru a crea produse care se vor vinde bine. Ne orientăm și la piețele externe, analizăm ceea ce se produce acolo, astfel încât mereu în Republica Moldova suntem cu un pas înainte.

DDB: Produsele realizate de DECORSTONE sunt unice în Republica Moldova, nu mai produce nimeni ceva similar?

ȘTEFAN BOTEZATU: Cu siguranță.

În acest context și responsabilitatea dumneavoastră e mare. Odată ce sunteți unici pe piață trebuie  să livrați un produs calitativ pentru a menține imaginea bună a companiei și a fideliza clienții.

ȘTEFAN BOTEZATU: Noi suntem curtați de clienți, să știți. Problema este că nu reușim să facem atât de mult cât ne cer clienții. Noi întotdeauna ne-am dorit să oferim maximum posibil clientului nostru. Pentru a crea colecțiile noastre, noi apelăm la designeri moldoveni, care simt spiritul locului și oferă produse ce rezonează cu viziunile clienților noștri. Mai mult decât atât, mai avem și segmentul ”la comandă” care ne frânează puțin, deoarece nu ne permite să ne dezvoltăm pe partea de volum mare, să producem în mai multe exemplare. Am putea alege din gama noastră diversă câteva produse, să producem în volum mare și să facem bani, dar noi nu urmărim asta. Noi vrem ca produsele noastre să nu se repete, să nu ne poată ajunge nimeni din urmă.

Am avut o situație acum câți va ani, când ne-am dorit mult să ajungem cu standul nostru într-un mare magazin de materiale de construcție, unul din concurenți a plătit mai mult pentru chirie în acel spațiu comercial doar ca eu să fiu exclus. Atunci unul dintre prietenii mei mi-a spus că este chiar foarte bine că s-a întâmplat acest lucru, deoarece eu nu trebuie să depind doar de un magazin. Clientul trebuie să mă caute, să vrea produsele mele. Și de atunci așa și se întâmplă. Un aport foarte mare l-a avut și soția mea care s-a implicat foarte mult, am investit și în promovarea produselor noastre. Ea ani la rând a crescut valoarea și vizibilitatea brandului.

Am mai avut o problemă în acea perioadă din cauza plagiatului. A fost o companie care a venit la noi, a copiat produsele și au început să le vândă pe piața de la noi. Am încercat să-mi fac dreptate, dar nu am fost protejat nici de cei de la AGEPI, nici de cei de la Agenția pentru Protecția Consumatorului, nici de cei de la Inspecția de Stat în Construcții deoarece erau niște produse foarte prost făcute și nu aveau dreptul să le comercializeze. Este și asta o experiență foarte grea, dar noi am depășit-o. Eu nu am mai umblat pe drumuri deoarece mi-am dat seama că piața oricum o să-l excludă.

DDB: Faptul că acum sunteți unici pe piață are și avantaje și dezavantaje. Avantajul ar fi că oamenii știu exact unde trebuie să vină după produse, dar dezavantajul este că lipsa concurenței te poate face vulnerabil dacă într-o zi vine din exterior o companie cu produse similare și se impune pe piață. Cum vă mențineți în tonus și pregătiți pentru a concura cu alții, în cazul în care ei ar veni pe piață?

ȘTEFAN BOTEZATU: Acum vreo 10 ani a venit un producător de cărămidă aparentă la noi în țară și a început să producă după modelul pieței rusești: mult, dar în varietate mică. După doar doi ani a fost nevoit să plece de pe piață deoarece la noi piața e diferită, oameni au nevoie de varietate mare. Trebuie să știți că pe noi nu ne sperie venirea unor concurenți, deoarece noi ne orientăm la piața externă, noi practic urmărim toate evoluțiile de pe piețele externe, astfel că suntem pregătiți să facem concurență tuturor.

DDB: Asta înseamnă că dacă ar veni un competitor din afară, Dvs deja ați fi pregătit să le faceți față?

ȘTEFAN BOTEZATU: Da, eu cred că noi vom putea face față. Noi avem produse care nu pot fi copiate, noi creăm produse noi zilnic. Noi depunem foarte mult efort, energie și creativitate.

DDB: Asta înseamnă că dincolo de bani la DECORSTONE sunt oamenii creativi, care aduc frumoasele colecții. Spuneți-ne cum sunt oameni din echipa dumneavoastră?

ȘTEFAN BOTEZATU: Sunt oameni cu inimă mare și dispuși să treacă prin toate încercările. Eu sunt un om cu ambiții și foarte neliniștit, dar am reușit la DECORSTONE să formăm o familie, o mare familie. Avem în echipă oameni care ne sunt alături de 15-20 de ani. Ei sunt oamenii care au crezut în mine.

Să formezi o echipă este foarte greu, dar să o ții alături atâția ani e și mai greu. Această mare familie care s-a format în timp mă are pe mine ca fondator și este soția mea Larisa,  care e mereu alături. Ea de multe ori mă mai oprește din avântul meu, ceea ce pe moment mă poate supăra, dar apoi îmi dau seama că a făcut foarte bine. Ea mereu a fost cea care a văzut lucrurile din exterior, a analizat la rece. Eu am un sprijin enorm din partea ei, ea este un generator de putere – eu sunt un generator de idei. În echipa noastră sunt foarte mulți oameni cărora eu vreau să le mulțumesc foarte mult pentru că au crezut în nebunia mea. E vorba de o mare echipă, pentru că tot ce facem noi acum implică activitatea oamenilor, dar  tindem să aducem și utilaje, să ne dezvoltăm.

DDB: Asta ar însemna că nu va fi atât de multă manufactură, dar și produse realizate în volum mai mare cu ajutorul  utilajelor?

ȘTEFAN BOTEZATU: Da, este adevărat. Noi vrem să dezvoltăm un nou brand, astfel încât să ne permitem să lucrăm și pentru venituri mai mari, dar pentru asta trebuie bani, trebuie investiții. Iată pe acest drum al creării unei noi povești am înțeles că nu e așa ușor cu creditele acestea. Eu credeam că mergi la bancă, iei bani și faci, că doar noi plătim sume mari la stat, ar trebui cumva să avem niște facilități, dar nu e chiar așa. Cu banii e foarte greu. Noi până acum ne-am bazat doar pe finanțele proprii, dar acum dorindu-ne să mărim volumul de producere trebuie să investim, cred că e timpul să ne gândim și la cum să câștigăm bani.

La Quality Concret, următorul brand pe care îl vom dezvolta, vor fi săli de producere, vor fi utilaje. Este adevărat că echipa contează foarte mult și noi vrem să păstrăm oamenii,  dar vrem să avem și timp liber. Fără utilaje, bazându-te doar pe munca făcută de oamenii din echipă, e greu să ai acest timp liber. Genul nostru de activitate presupune să lucrezi din noapte până în noapte, dar ca să ai timp liber trebuie să ai și un utilaj.

DDB: Înțeleg eu că în cei 20 de ani de activitate ați reinvestit banii câștigați, iar acum sunteți la etapa când trebuie să apelați la un credit pentru a vă dezvolta?

ȘTEFAN BOTEZATU: Da, e adevărat. Până acum am fost nevoiți să reinvestim tot, am fost nevoit să renunț și la colecția de motociclete, am renunțat și la mașina proprie, nu a  fost ușor. Noi am nimerit acum într-o situație economică proastă. Mereu au fost situații dificile, dar acum când a venit războiul în Ucraina, asta ne-a făcut să trăim o experiență foarte grea. Ca să investești în această perioadă e aproape o nebunie. Acum nici materie primă nu este sau dacă este e foarte scumpă. Ceea ce aduceam din Rusia, acum cu greu mai putem aduce, sine costul produselor crește. Este o situație nefavorabilă. Iată de ce, noi investim acum, dar foarte atent, încet și cu răbdare. Vom accesa un credit pentru a achiziționa utilaje.

DDB: Ce face statul sau ce ar trebui să facă autoritățile pentru a vă ajuta să dezvoltați afacerea?

ȘTEFAN BOTEZATU: Să știi că, de exemplu, ce ține de accesarea unor credite eu îmi imaginam că e altfel. Eu m-am gândit că dacă plătesc milioane statului, eu voi fi ajutat. Am apelat peste tot. Merg la bancă, au început să râdă de mine, mi-au cerut dosare, planuri de business, dar știi cum e cu aceste planuri – ele azi sunt unele, mâine sunt altele. Știți, eu în toți acești ani am înțeles toate mesajele din partea autorităților: că trebuie să majorăm salariile, să plătim impozite, noi totul am făcut conform solicitărilor și m-am gândit că statul mă va ajuta cumva. Ei, nu-i chiar așa.

E foarte anevoios procesul. Sunt niște bariere pe care eu nu le-am cunoscut niciodată, dar acum suntem nevoiți să apelăm și ne-am dat seama că acolo e și lipsă de suport informațional, de un sfat. Noi vrem să putem fi susținuți pentru că la rândul nostru vom crea locuri de muncă, aici la noi în țară.

În perioada pandemiei și apoi  după începutul războiului, unii angajați au fost nevoiți să plece peste hotare. Noi a trebuit să angajăm noi oameni, să-i învățăm, să le explicăm că dincolo de bani mai este și omenie și alte valori. Dacă Dumnezeu te-a creat aici, în Moldova, tu nu vei mânca mâncare în Canada așa ca acasă la tine. Așa e părerea mea, chiar dacă știu că mulți se adaptează foarte ușor în alte țări.

Noi vrem să educăm colegii/ angajații noștri. Vrem să avem salarii mari pentru ei, să-i ajutăm să rămână aici acasă să muncească. Dar avem și noi nevoie de suport din partea statului. Noi nu avem sprijin. Eu nu aștept nimic de la stat, vrem doar ca atunci când în acest stat nu e posibil să fim susținuți financiar, noi vrem cel puțin profesional. Specialiștii noștri sunt plecați. mai mult decât atât, eu am mers la UTM și acolo mi-a spus decanul că nici măcar nu mai există specialități de care noi avem nevoie în procesele noastre de producție.

DDB: Care este viziunea companiei Dvs. pentru a îmbunătăți lucrurile în această țară?

ȘTEFAN BOTEZATU: În general, noi ne implicăm foarte mult pentru a realiza produsele. De exemplu, pentru a realiza un coș de gunoi eu am umblat prin tot Chișinăul să văd ce este actualmente în oraș, apoi am trimis pe cineva din colegi care a venit cu fotografii și am văzut că toate coșurile sunt a fel: ruginite, altele urâte, care nu fac față unei capitale.

În acest context noi am făcut o ofertă pentru primărie cu modele de produse care ar putea înfrumuseța orașul. M-am adresat la Primăria Chișinău, am aștepta o perioadă, apoi mi-a venit o scrisoare în care era scris că urmează ca fiecare pretură să analizeze produsele noastre și să decidă dacă sunt ele potrivite sau nu. Inițial m-am întrista, apoi am înțeles că primarul nu poate lua decizii pentru toate preturile.  Eu aș vrea foarte mult ca produsele noastre să fie alese de preturi și să existe în tot orașul, dar nu e posibil.

Noi avem planuri foarte frumoase. Vreau să vă dau doar un exemplu – colecția noastră URBAN 22 este un concept care vrea să facă orașul mai frumos. Și deja avem Noi avem niște mesaje de susținere foarte frumoase din partea oamenilor, care ne încurajează să continuăm. Da, noi am realizat câteva proiecte în Chișinău,  cum ar fi scuarul Mihai Eminescu și am fost criticați, dar mulți nu știu că noi suntem doar executanții proiectului, nu și autorii conceptului.

Noi ne mândrim cu câteva colecții, de exemplu colecția lui Mihai Stamate. Până a apărut banca lui Mihai Stamate în oraș au durat câțiva ani. E un proces care durează și trebuie să avem răbdare pentru ca în spațiile publice să apară lucruri frumoase. Noi vrem ca aceste concept URBAN 22să fie și criticat, dacă e necesar, dar avem produse care sunt chiar foarte bine făcute. Multe produse sunt concepute de mine, altele de designeri și datorită echipei eu le pot obține.

DDB: Domnule Botezatu, ce valori stau dincolo de bani?

ȘTEFAN BOTEZATU: Dincolo de bani este omenia, credința, familia, echipa. Eu mi-aș dori să îmbătrânesc alături de echipa mea, chiar dacă știu că echipa se schimbă. Pentru mine DECORSTONE este o mare familie. Mie nu-mi pare rău că am băgat energie în compania asta, dar îmi pare rău că au crescut copiii fără mine. Perioada asta când eu am ieșit din casă și copii au rămas dormind, iar când am revenit acasă ei tot dormeau, este o perioadă pe care nu mai poți s-o recuperezi. Asta trebuie să jertfești și e dureros, că restul – că ne vindem colecțiile de motociclete, investim ultimii bani, toate îs prostii.  Noi trebuie să ne păstrăm familia, să existe ascultare între soț și soție, între copii și părinți.

Când tu nu ai armonie acasă, în familie, unde o cauți printre angajați? Înainte de toate trebuie să-ți consolidezi familia, apoi restul.

DDB: Deci, dincolo de bani stă mult sacrificiu?

ȘTEFAN BOTEZATU: Foarte mult sacrificiu.

DDB: Vă mulțumesc!